Akademia Sukcesu

Perswazja, Marketing, Copywriting, NLP

Jak Cię widzą, tak Ci płacą

Dodane przez

Jak Cię widzą, tak Ci płacą

Już od wczesnych lat uczy się nas aby nie oceniać ludzi po wyglądzie.
Ileż to razy zdarzyło Ci się słyszeć: nie szata zdobi człowieka.

Jednak… jak często szufladkujesz ludzi po wyglądzie?
Pozwól, że odpowiem za Ciebie: zawsze!

Nieważne czy się z tym zgadzasz czy nie, swoją ocenę wystawiasz innym ludziom nieświadomie i automatycznie.
Widząc kogoś pierwszy raz w życiu, błyskawicznie przypisujesz mu jakieś cechy i wrzucasz go do szufladki.

Ten sposób oceniania ma za zadanie nas chronić i pomagać dokonywać trafnych decyzji.
Widząc w ciemnej uliczce grupę młodych ludzi ubranych w dresy – Twój umysł nakaże Ci zachować czujność.
Natomiast gdy podejdzie do Ciebie człowiek, za którym podąża nuta woni alkoholowej i powie zachrypniętym głosem:
– kierowniku pożycz 5zł na bułki.
Też od razu przykleisz mu jakąś etykietkę.

Oczywiście ten system oceniania nie jest idealny i nie musi być zgodny z prawdą.
I mało tego, ktoś kto wie jak on działa może go wykorzystać do manipulowania Tobą.
Wystarczy, że stworzy odpowiednie pozory.
Nie od dziś wiadomo, że oszuści dobrze się ubierają i wygląd pomaga im się uwiarygodnić.

A jak Ty możesz na tym skorzystać?

Mógłbym napisać całą książkę odnośnie pierwszego wrażenia i wyglądu, ale tutaj przedstawię Ci najważniejsze elementy.

Zacznijmy od tego – skoro wygląd pozwala Ci wywierać wpływ na innych, to czy etyczne jest wykorzystywanie go?

Na to pytanie odpowiedz sobie samodzielnie – ponieważ to zależy co jest Twoim celem. Jeżeli sprzedajesz dobry oraz wartościowy produkt i wiesz, że gdy klient go kupi to sprawi sobie nim przyjemność. To jak najbardziej jest to etyczne.
Gorzeje jeżeli produkt ma zawyżoną cenę, albo to zwykły bubel…

OK, gdy sprawy etyki mamy już załatwione to przejdźmy do kwestii urody fizycznej.
Na wiele elementów mamy wpływ. Jednak w kwestiach wyglądu fizycznego jakim zostaliśmy obdarowani przez naturę już tak nie jest (pomijam oczyścicie zabiegi z wykorzystaniem skalpela).

Jaka by ta uroda nie była, to inne elementy wyglądu są bardziej kluczowe.
Dlatego każdy może robić właściwe pierwsze wrażenie!
Jakie to elementy? O tym przeczytasz poniżej.

5 elementów wyglądu, które poprawią Twoją sprzedaż:

1. Spójność – wygląd musi być spójny z tym co sprzedajesz. Sprzedajesz ubezpieczenia, to ubierz się elegancko. Koszula podniesie Twoją wiarygodność bardziej niż swetr. Z kolei jeśli jesteś mechanikiem samochodowym to elegancki garnitur i rączki świeżo po manicure zadziałają na Twoją niekorzyść.

2. Ubieraj się stosownie do klienta i spotkania – lubimy ludzi podobnych do siebie. Dlatego jeżeli Twój ubiór będzie zgodny ze stylem klienta, to zyskasz sporego plusa już na starcie. Z kolei jeżeli sznurówka w Twoim bucie będzie więcej warta od całej garderoby klienta, to uzna on, że jesteś na wyższym poziomie niż on. Gdy zacznie myśleć w ten sposób, to Twoją ofertę oceni również jako skierowana do ludzi z „wyższych sfer”.

3. Wykorzystuj stereotypy – chcesz aby klient przypisał Ci wybraną cechę? To dodaj do swojego ubioru coś co na nią wskazuje. Np. noszenie i pisanie piórem może podnieść Twój prestiż w oczach klienta. Cały zabieg polega na tym, że nie mówisz o swoich pozytywnych cechach. Twój ubiór je komunikuje – działa to zdecydowanie mocniej niż słowa. Jednak i na tym polu należy być ostrożnym. Nie znasz przeszłych doświadczeń klienta. Jeżeli został oszukany przez sprzedawcę ze złotym zegarkiem i Ty założysz złoty zegarek – to automatycznie zaczniesz być postrzegany bardziej negatywnie.

4. Higiena – czystość i ogólne zadbanie to podstawa. I nie mam tu na myśli narzucanie na siebie hektolitrów perfum.

5. Kondycja fizyczna – to również istotny element. Oczywiście zależy od branży, w jednej ma większe znaczenie w innej mniejsze. Sprzedawanie produktów z kategorii zdrowia z papierosem w ustach to kiepski pomysł. Zwłaszcza jeśli są to środki mające pomóc w rzuceniu palenia…
Uprawianie jakiegoś sportu rekreacyjnie poprawi nie tylko Twoją kondycję, ale również Twój wizerunek.

Podsumowanie:

Mimo, że nie ocenia się ludzi po wyglądzie to i tak każdy to robi. Dlatego nie tylko w sprzedaży, ale niemal w każdej dziedzinie życia odpowiedni wygląd ma znacznie. Nie ważne jakie są Twoje umiejętności sprzedażowe – jeżeli klient zaszufladkuje Cię w nieodpowiedniej kategorii to nic mu nie sprzedaż.
Dlatego warto zadbać o swój sposób prezentacji, a da Ci to dużego plusa już na starcie.

Napisz Komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *